Vad är konflikthantering

2010-03-26

Vad-ar-konflikthantering Konflikter är nästan omöjligt att undvika när människor som ofta är väldigt olika ska jobba tillsammans, framförallt om man jobbar väldigt nära varandra i längre projekt. Som chef kan du därför behöva lära dig en del om konflikthantering för att kunna se till att dina medarbetare hanterar sina konflikter på ett smart och konstruktivt sätt, vilket på sikt gynnar arbetsklimatet på arbetsplatsen. Här kommer också några enkla tips för konflikthantering:

  • Vad är problemet? Se till att du får reda på vad konflikten handlar om och se även till att alla inblandade vet vad det handlar om och varför de bråkar om det.
  • Vilka är de olika åsikterna? Låt alla parter få ge sin åsikt i frågan. Se till att alla får prata lika mycket var, kanske fem minuter åt gången.
  • Vad vill parterna? Många gånger vill de båda parterna egentligen samma sak, men de har fastnat i ett dödläge där de inte kan se klart. Ta reda på vad de vill och hur de kan nå dit på enklaste sätt.
  • Kompromissa. Ofta måste man kompromissa för att båda parter ska få det de vill ha. Tänk på att båda parter ska känna sig nöjda efteråt.

Det finns väldigt bra kurser i konflikthantering du kan gå där du får lära dig ganska ingående hur du ska göra för att hantera meningsskiljaktigheter och konflikter bland dina anställa.

Bildkälla: http://www.freedigitalphotos.net/images/London_g83-War_Memorial_p9076.html

Lämna en kommentar